Voedingsadvies door NSL loopster Lisanne Warmerdam

Beste Noordwijkerhoutse Strandloper!

Voeding, het is iets waar de laatste jaren steeds meer aandacht voor is gekomen. Zo letten veel meer mensen op hun voeding, zijn er verschillende hypes en krijg je heel veel verschillende soorten informatie over wat nou goed en slecht is. Voor mij is dit één van de redenen geweest om 2 jaar geleden de opleiding Voeding en Diëtetiek aan de Haagse Hogeschool te beginnen. Inmiddels zit ik in jaar 3 en heb ik al veel antwoorden gekregen. Deze ga ik de komende tijd met jullie delen. De stukjes die ik schrijf zullen voornamelijk gaan over voeding met betrekking tot sport. 

Als eerste wil ik het hebben over kilocalorieën aangezien dit de basis is van alles met voeding en sport. Met alles verbrand je kilocalorieën. Kilocalorieën zijn alle energie die je uit voedingsstoffen haalt om je lichaam te onderhouden en te verwarmen. Zo kan je kilocalorieën verbranden met hardlopen, fietsen en roeien maar ook met stofzuigen, tanden poetsen en zelfs slapen. Dit komt omdat niet alleen beweging vraagt om energie maar ook je spijsvertering- en ademhalingsstelsel. Hierdoor is het dus belangrijk dat we energie binnen krijgen door middel van voeding. Het klinkt logisch dat je afvalt als je minder kilocalorieën binnenkrijgt dan je verbruikt en je aankomt als je meer kilocalorieën eet dan verbruikt. Maar in de praktijk is dat toch een stuk lastiger. 

Zo ligt het er natuurlijk aan wat je eet. In één appel (81 kcal/135 gram) zitten veel minder kilocalorieën dan in één schaaltje chips (214 kcal/40 gram). Dit komt door de hele andere opbouw van beide voedingsmiddelen. Voor een gezond voedingspatroon is het belangrijk dat je alle voedingsstoffen in de juiste hoeveelheden binnenkrijgt. In de app “mijn eetmeter” van het voedingscentrum kan je bijhouden wat je eet en krijg je inzicht in de voedingsstoffen die je binnenkrijgt. Uiteindelijk geeft deze app je ook advies in wat je anders kan doen in je voedingspatroon. Om uit te rekenen hoeveel kilocalorieën u precies nodig heeft kan u op deze site (https://nutritionalassessment.mumc.nl/energiegebruik-berekenen) uitrekenen. Wanneer u de formule heeft ingevuld en hier een resultaat uit heeft gekregen weet u hoeveel kilocalorieën u verbruikt op een dag zonder beweging. Vervolgens moet u dat nog keer een van de volgende waardes doen om u totale energie behoefte uit te rekenen. Voor mensen die de hele dag zitten en/of liggen is dit getal 1,2. Voor mensen met zittende werk zonder onderbreking met weinig of geen beweging in vrije tijd is het 1,4-1,5. Voor mensen met zitten werk afgewisseld met rondlopen met weinig of geen beweging in vrije tijd is het 1,8-1,9. Tot slot voor mensen die veel inspanning op werk en vrije tijd hebben is het 2,1. Wanneer je dit hebt uitgerekend weet u dus hoeveel kilocalorieën u per dag kan eten zonder of met gewichtsverlies of -toename. 

De volgende keer komt er weer een ander onderwerp aan bod en hoop ik dat u die ook weer zal gaan lezen!

Hopelijk vindt u het interessant en helpt het u. Voor extra vragen of ideeën kan u altijd mailen naar lisannewar@gmail.com. 

Lisanne Warmerdam

 

Nieuws overzicht