Protocol NSL LEDEN

Afbeelding van 272447 via Pixabay

Lees hier het protocol voor hardlopers en sportief wandelaars: atleten.

PROTOCOL NSL ATLETEN

Dit protocol voor de NSL is tot stand gekomen in afstemming met de Atletiekunie, de gemeente Noordwijk en gebaseerd op het algemene protocol Verantwoord Sporten van NOC*NSF.

Onder “atleten” wordt in dit protocol verstaan: hardlopers en sportief wandelaars

De wetenschap ondersteunt dat regelmatige lichaamsbeweging goed is voor zowel de fysieke als mentale gezondheid. Wij zetten ons daarom in om de sport weer op een verantwoorde wijze te heropenen. Kernpunt hierin is dat de veiligheid en gezondheid van iedere deelnemende atleet, vrijwilliger en trainer gewaarborgd is.

Social distancing vormt hierin de basis: zorgen voor een veilige afstand van ten minste 1,5 meter  en zorgen dat er geen fysiek contact plaatsvindt. Daarnaast wordt de bezoekersstroom strak gereguleerd.

Uitgangspunten

Uitgangspunten aan de basis van social distancing zijn:

  1. Gezond verstand gebruiken staat voorop.
  2. Het creëren van een veilige omgeving voor alle atleten en vrijwilligers/trainers.
  3. De mogelijkheid bieden voor het beoefenen van de atletiek- en loopsport.
  4. Het mogelijk maken van het naleven van de 1,5 meter maatregel.
  5. Het voorkomen van rechtstreeks fysiek contact. Bedoeld dan wel onbedoeld.
  6. Aanvullende hygiënemaatregelen.

 

PROTOCOL

In het protocol gaan we in op de maatregelen die gelden voor de accommodatie, trainingslocatie, atleten en trainers.

Veiligheid- en hygiëneregels voor iedereen:

  • Blijf thuis als je een van de volgende (ook milde!) symptomen hebt: neusverkoudheid, loopneus, niezen, keelpijn, hoest, benauwdheid of koorts.
  • Houd 1,5 meter afstand van iedere andere persoon buiten jouw huishouden (uitzondering voor kinderen tot en met 12 jaar).
  • Blijf thuis als iemand in jouw huishouden koorts (vanaf de 38C°) en/of benauwdheidsklachten heeft. Als iedereen 24 uur geen klachten heeft, mag de atleet weer sporten.
  • Blijf thuis als iemand in jouw huishouden positief getest is op het coronavirus (COVID- 19).Omdat je tot 14 dagen na het laatste contact met deze persoon nog ziek kunt worden, moet je thuis blijven tot 14 dagen na het laatste contact.
  • Iedereen die tot de risicogroep behoort of 70+ is, dient zelf hun risico te analyseren of zij op de accommodatie of in de openbare ruimte zich in groepen kunnen begeven, raadpleeg desnoods je huisarts.
  • Hoest en nies in je elleboog en gebruik papieren zakdoekjes.
  • Ga voordat je naar de club vertrekt, thuis naar het toilet.
  • Was voorafgaand aan je training je handen met zeep of desinfectans, minimaal 20 seconden.
  • Was de handen met zeep of desinfectans als je handen vuil zijn; na het aanraken van objecten waar veel mensen aanzitten (bijvoorbeeld deurknoppen); na een toiletbezoek; na hoesten, niezen in de handen; na het snuiten van de neus.
  • Vermijd het aanraken van je gezicht.
  • Schud geen handen.
  • Mondkapjes worden afgeraden.

 

Wanneer trainers of begeleiders vaak moeten ingrijpen bij een atleet en daardoor de veiligheid niet kunnen garanderen, kan de trainer en/of het bestuur besluiten om de atleet de toegang tot de training te weigeren.

 

Maatregelen voor atleten:

  • Houd je aan de algemene veiligheids- en hygiënemaatregelen.
  • Is je patroon van bv. Hooikoorts anders dan gewend, blijf dan thuis.
  • Meld je tijdig aan voor de sportactiviteit of volg de afspraken van de club op zodat de club rekening kan houden met de toestroom.
  • Kom alleen wanneer er voor jou een training gepland staat.
  • Reis alleen of kom met personen uit jouw huishouden.
  • Kom zoveel mogelijk op eigen gelegenheid naar de trainingslocatie.
  • Kom bij voorkeur op de fiets. De parkeerplaats is in het weekend gesloten.
  • Kom in sportkleding naar de club. Het clubhuis is gesloten.
  • Kom niet eerder dan 10 minuten voor aanvang van de training naar de club.
  • Volg altijd de aanwijzingen van trainers, begeleiders en bestuursleden op.
  • Loop achter elkaar en houd daarbij minimaal 1,5 meter afstand. Houd met overige gebruikers.
  • Gedraag je omgevingsbewust. Vermijd overlast voor anderen.
  • Gebruik zoveel mogelijk eigen materialen of maak de materialen schoon voordat iemand anders ze gebruikt.
  • Gebruik alleen je eigen bidon om uit te drinken.
  • Verlaat direct na de training de trainingslocatie.

 

En dan nog even dit:

Reanimatie:

Alleen hartmassage, na 2 minuten wisselen. Geen mond-op-mondbeademing (ook niet met een beademingskapje). Vanuit Hartslag Nu wordt gemeld dat zij geen burgerhulpverleners van 50+ oproepen voor een reanimatie.

Verantwoordelijkheid:

Ieder lid is ten alle tijden zelf verantwoordelijk voor het volgen van het protocol.

Eventuele boetes voor het niet naleven van de maatregelen zijn ten alle tijde voor het betreffende lid en kan niet verhaald worden op de club.

Nieuws Overzicht